Ønsker en dronepilot at flyve i et U-space, skal dronepiloten reservere en rute i luftrummet, som operationen kræver. Reservationen sker via en U-space serviceleverandør (USSP), som samtidig stiller en række services til rådighed for dronepiloten. Et eksempel på en service, som USSP’en skal stille til rådighed, er information om, hvor andre droner befinder sig i det pågældende U-space luftrum. Umiddelbart inden opstart af operationen, skal dronepiloten aktivere sin reservation, og USSP’en bekræfter, at operationen kan igangsættes. Det er USSP’ens ansvar at sørge for, at dronerne er separeret fra andre droner – det vil sige, at der ikke gives tilladelse til, at to droners flyveruter kolliderer.
I de tilfælde hvor et bemandet luftfartøj ønsker at krydse et U-space, har USSP’en ansvaret for, at dronerne bliver instrueret i enten at afslutte deres flyvning eller gå ned i lavere højde (dvs. vige), og operatøren har ansvaret for, at dronen rent faktisk viger, dvs. at flyvningen enten afsluttes, eller at dronen viger til en anden højde.
Det er et krav til alle operationer, at der indgås en aftale med en USSP af eget valg. Dette gælder både operationer, der udføres i den åbne kategori, samt for operationer, der udføres i den specifikke kategori, f.eks. operationer, der udføres udenfor synsvidde (Beyond Visual Line of Sight, BVLOS). Droner, der vejer under 250g er undtaget dette krav.
Ved BVLOS-operationer skal operatøren indhente særskilt operationstilladelse forud for flyvningen hos Trafikstyrelsen. En operatør skal dermed altid overholde alle kravene i den åbne kategori, når der flyves i et U-space, eller sikre sig, at operatøren har fået en tilladelse til at flyve i den specifikke kategori.
Lovgivningen, der regulerer U-spaceluftrummet (EU 2021/664 af 22. april 2021), skal anvendes fra den 26. januar 2023.
Find EU 2021/664 af 22. april 2021 her